Tidigare söndagens texter

Tidigare söndagens texter

De är ordnade efter Psaltarpsalmernas nummer alltså inte efter kyrkoåret. Se under fliken söndagens texter för att få hela listan med Psaltarpsalmer under kyrkoåret.

Ps 8 Nionde söndagen efter trefaldighet

Tema: Goda förvaltare

Du är viktig fast universum är vidsträckt och storslaget, så varför skulle Gud visa någon uppmärksamhet till svaga och obetydliga män och kvinnor? Men det är just det som ha gör. Det som gör dig viktig är din relation med Gud.

Du är viktig därför att Gud har skapat dig till sin avbild /v6, 1 Mos 1:26-28/. Men någonting hände som förändrade allt, synden förstörde den avbilden, men i Jesus Kristus kan den ”avbilden” återställas. Det sker genom vår syndabekännelse och erkännande av vårt beroende av honom 2 Kor 3:18, Kol 3:10/.

Du är viktig därför att Gud har delat sitt herravälde med dig /v7-9/. Människan förlorade det ”herraväldet” när hon hade syndat, men Jesus Kristus har återvunnit det /Hebr 2:6-8/. Kan du tänka dig någon händelse då Jesus visade att han rådde över vilddjur, fåglar och fiskar?

Du är viktig därför att Gud har en önskan med dig, som det är tänkt att du ska fullborda. Gud önskar att du skall ”råda i liver” genom hans Son /Rom 5:17/, därför du är insatt på tronen i det himmelska tillsammans med honom /Ef 2:6/. Gud, den store skaparen är vår kärleksfulle Herre. Hans goda karaktär ”översvämmar himlarna och fyller jorden”.

Ps 13 Bönsöndagen

Tema: Bönen

Den börjar med att fråga…/v2-3/ Den här psalmen börjar med en fråga Hur länge? Bokstavligen kan det också översättas ”Till när…?”. Där börjar David med att fråga. Ingen av oss kommer vara befriad från den här sortens fråga. David börjar med att pröva sig själv men finner ingen orsak. Ju längre tid Gud väntade desto mer skulle fienderna lyckas. När du känner det så gör det David gjorde tala till och med Gud mer ett ärligt och ödmjukt hjärta.

Den fortsätter med att argumentera…/v3-4/. Skulle Gud äras genom Davids nederlag? Skulle fienderna få glädja sig medan Guds folk led? David resonerade med Gud, men talade inte om vad Gud skulle göra. Ibland är bön en brottning med Gud.

Den avslutas med att bekräfta   /v6-7/. David avslutar psalmen med tillbedjan som kommer ur hans förtröstan på Guds ständiga kärlek. Tron ger inte alltid svar, men den ger alltid uppmuntran och mod att gå vidare. Sedan spelar det ingen roll hur framgångsrika ”fienderna” tycks vara. Du kan lita på Gud. Det är orsaken att David liksom du kan brista ut i lovsång med temat klart: Guds godhet.

Ps 15 Sjätte söndagen efter trefaldighet

Tema: Efterföljelse

Vem kan leva med Gud?Villkoren i psalmen visar GT:s religions överlägenhet mot de omkringliggande folkens religion. De hade också villkor för att nalkas och gå in i deras gudars tempel, men de var helt och hållet rituella, medan psalmens är etisk och NT kallar dem Andens frukt

Vem kan leva med Gud? Den som är sann i karaktären. Sättet att leva oförvitligt är att göra det som är rättfärdigt. Detta är det allmänna ordet för GT:lig moralisk aspekt.

Vem kan leva med Gud? Den som är behärskad i språkbruket Bibelns begrepp på sanningssägande handlar inte så mycket om saklig exakthet, som trovärdighet. Detta visas här i det givna exemplet, som innebär att ”inte sprida onda rykten om din nästa som kommer att göra honom illa”. Kom ihåg att sammanhanget är i att komma in i Guds närvaro för att tillbe honom. Hur kan tungan som har förtalat andra med, prisa Gud? Jak 3:11-12

Vem kan leva med Gud? Den som är klar i lojaliteten Den tidigare punkten kan uppfattas till att betyda vi sluter våra ögon för andras synd. Iögonfallande fel skall iakttas och avskys. På samma sätt kommer sann gudfruktighet bli tydlig och högaktas. Det är där ryktet går, som vi skall behärskas.

Vem kan leva med Gud? Den som är hedervärd i handlandet Två exempel ges: Först: att hålla löften också då det gör ont. Det här går tillbaka på goda löften, därför att det är olämpliga löftet det fördöms här. Andra: pengar spelar roll. GT är starkt mot att låna pengar till ockeränta och acceptera mutor. Skälet var att en Israelitisk landsman, som kommer till dig för att låna gör så därför att han är utblottad.

NT skulle klassificera allt detta under rubriken ”älska din nästa som dig själv”, vilket om du gör det fullbordar de här villkoren. En sådan person säger 15:5, vinner det han söker i 15:1: trygghet i Gud. Det betyder inte kommer han inte vara upprörd eller arg över förändrade omständigheter, men han kommer inte att skakas från hans trygga boende i Gud. NT säger, den som älskar sin nästa älskar Gud först och bor i honom /1 Joh 4:16/.

Ps 19:8-15 Artonde söndagen efter trefaldighet

Tema: Att lyssna i tro

Psalmisten vänder sina tankar till skriftens röst. Den första delen av psalmen han om hur Gud uppenbarar sig själv genom naturen, den andra delen vänder han sig för att tala om hans uppenbarelse genom och i sitt ord /v8-11/. Han entusiasmeras över kvalitéerna i guds ord eller som han kallar det ”Herrens lag”.

Psalmisten säger att Guds ord är utan brist. Guds ord är på allt sätt fullkomligt. Han talar också om för oss att om vi lyssnar till ”hela” Guds ord och inte bara de saker vi ”tycker om”. Då kommer hela vår varelse förnyas och återupprättas /v8/. Guds ord stärker dem som är uppmärksam till det. Det kan litas på och det stärker dem som är uppmärksam till det. Det kan ge visdom. Vägledning och glädje till dem, som gör det till en del av deras liv. Det finns inget värdefullare sak än Guds ord. Det skall skattas med än de dyrbara metallerna och söka det likt den godaste mat /v11/.

Psalmisten säger Guds ord väcker oss till självinsikt. Guds ord ger berättelsen om ett hjärtas omvändelse, övertygelsens om synd /v13a/, rop och bön om förlåtelse /v13b/, väcker ett intresse för helighet /v14/ och för ett rent sinne och mun /v15/ – men inte för att han skulle beundras som en from man utan för att hans Guds kunde behagas och äras.

Ps 23 Tredje söndagen i påsktiden

Tema: Den goda herden

Jesus använder själv bilden av sig som den gode herden och det kan tillämpas på Ps 23 Frälsarens som dog för oss är den som lever med oss och tar hand och har omsorg om oss. Fåren behöver gräs och vatten för att leva och herden/Jesus finner det för oss.

Lägg märke till ändringen från ”han” i v1-3 till ”du” i v4.5. Han finns med dig. När vi kommit vilse söker han och återupprättar oss och visar oss vägen och sedan går han före dig för att förbereda vägen för oss. När vi vandrar genom den mörkaste /dödsskuggans i äldre översättningar/ dal. I änden på den mörkaste dalen, har han en särskild välsignelse i beredskap för dig.

En dag kommer du se tillbaka och upptäcka det var bara godhet och nåd. Det innefattar också den mörka dalens erfarenhet, men först då. Var säker, han kommer aldrig leda dig till en plats där han inte kan ta ansvar och ta hand om dig.

Ps 28:6-18 Tionde söndagen efter trefaldighet

Tema: Nådens gåvor

Psalmisten uttrycker vissheten om att Herren faktiskt har hört hans bön om gudomlig ynnest. Denna visshet uttryckts i orden, som nästan exakt är parallell till själva bönen i 28:2. Genom denna tillförsikt ”välsignar” han Herren och lovar att tacka honom i min sång /28:6-7/.

Herren är min styrka och min sköld. Vi har tidigare mött tanken om Herren, som ”styrka” och ”sköld” kombinerad /18:2/. Där uttrycktes ”min styrka” av det mindre vanliga hebreiska ordet hezeq snarare än av ’oz som här. Gud bekändes ofta som den trofastes ”sköld” i Psaltaren. Psalmisten är medveten om att gammal erfarenhet av Herrens styrkas och beskyddande närvaro, uppmuntrar till fortsatt förtröstan – ”på honom förtröstar jag”

Herren är sin smordes tillflykt och räddning Vi har tidigare mött hänvisningar till Guds ”smorde”. Det börjar i 2:2 och fortsätter i 18:50 och 20:6. Dessa tidigare avsnitt har visat begreppets komplexitet med tanke på förbundet i kungadömet mellan Gud, David och Davids ätt och den förväntade befriaren kände som ”Messias”. Om hänvisningen hänvisar till den israelitiske kungen för närvarande i maktställning eller allmännare till alla sådana kungar. Troligare är intresset för den ”smorde” en del av den postfångenskapliga anpassningen av den här psalmen, då är hänvisningen till den kommande Messias genom vem Herren vill frälsa sitt folk och välsigna hans arvingar /28:9a/.

Herre fräls ditt folk, välsigna din arvedel och var deras herde. Den sista enträgna bönen glider över igen till direkt tilltala av Herren och bekännelse att Israels är Herrens ”folk”. Bilden av den gudomlige herden återkommer för första gången sedan den introducerats i 23:1. Detta uttryck är använt om Gud bara ytterligare en gång i Psaltaren /80:1/. Bilden av Gud som herde dyker upp här med bilden av Herren, som den tjänare Gud som bär hans folk snarare av att bli buren av dem. Jes 46:1-3 hånar dem som anförtror sina liv till avgudar, som måste bäras från den ena platsen till den andra platsen av sina tillbedjare. I stället är Israel kallad att förtrösta på Herren, som har burit dem från deras födelse och kommer att fortsätta att göra så till deras ålderdom /Jes 46:3-4/. Jes 63:9 erinrar igen om att Herren ”i sin kärlek och barmhärtighet befriade dem, lyfter upp dem och bar dem i forna dagar”.

Ps 33:18-22 Söndagen före pingst

Tema: Hjälparen kommer

Före vår text möter vi hur fienderna har fuffens för dig – att lita på sina stora arméer, dess vapen och särskilt dess hästar, vilken på den tiden gav en armé en känsla av överlägsenhet på den tiden. I dag skulle vi välja andra vapen och saker. Men då vänder sig Psalmisten åt det rätta hållet nämligen till Herren.

Herren vakar över sitt folk. Ordet som skapat och kontrollerat universum kan också kontrollera ditt liv. När du litar på hans ord och lyder det, står hela universum på din sida. När du överger ordet är helt universum emot dig.

Psalmisten bekänner att han och hans folk är bestämda till att titta på Herren efter skydd. Verklig glädje och trygghet är resultatet från att helt och fullt förtrösta på Gud.

Psalmisten börjar med lov och slutar med bön. Han ber att Gud aldrig sviktande kärlek kan vara en närvarande verklighet för hans erfarenhet och det växer med tiden, allteftersom förtröstan på Herren fördjupas. Till vår hjälp har vi den Helige Anden.

Ps 40:6-12 Apostladagen

Tema: Sänd mig

Psalmen inleds med frågan vill vi vara en villig ”slav” till Herren, för David är svaret givet: JA.

David är villig att låta Gud ta kontrollen. Vi känner inte den historiska bakgrunden, men David känner det som han har varit i botten av en mörk och lerig brunn, men att Gud har klivit ner och lyft upp honom ur dessa fruktansvärda omständigheter. Gud har gripit in och gett honom ett fast fotfäste, därför är han villig att låta Gud ta kontrollen över hans liv. Men inte nog mede det han vill att andra också skall göra det.

David är en villig slav till Gud. Han vet att Gud vill ha mer än bara yttre lydnad, brännoffer och syndoffer. Gud vill ha en önskan att lyda honom, som kommer från hjärtat. David är villig att göra det Gud vill, därför det finns en brinnande önskan i hans hjärta.

David är villig att förkunna Gud för människorna. Han är ständigt beredd att tala för sin Herre och Gud /v10-11/. David är inte beredd att vara en hemlig lärjunge, han är alltid offentlig. Han är fylld av tillförsikt att den Gud som tog hand om honom i det förflutna kommer ta hand om honom och hans framtid /v11-12/.

David är villig att lita på Gud i sin svaghet. Han vet av personlig erfarenhet /se början av psalmen/ att svårigheter kommer vi inte undan. Våra handlingar kommer ifatt oss och drabbar oss, det är David medveten om men han ber om Guds ingripande på hans vägnar. Det är så psalmen slutar: David begrundar sin egen svaghet och hjälplöshet, men ger inte upp utan har lärt sig hur han i svaghet att lita på Herren.

Ps 40:14-18 Tjugoförsta söndagen efter Trefaldighet

Tema: Samhällsansvar

Den här söndagens del av psalmen kommer efter, händelsen från vilken David har ”tillfrisknat”. Det kan varit en strid, som han nästan förlorat, situationen var prekär, så David frambar offer både före och efter /v7/.

Davids villighet att förkunna Gud David vänder sig nu till uppgiften att förkunna de goda nyheterna om Gud. David är ständigt beredd att tala för och om sin Herren /v10-11/. Han är inte bered att vara en hemlig lärjunge, David är alltid offentlig, då det gäller Guds kärlek och trofasthet mot honom. David är full av tillförsikt att den Gud som tog hand om honom i det förflutna kommer ta hand om honom och hans framtid /v10-12/

Davids villighet att lita på Gud i sin svaghet Gud är trofast men det betyder inte att troende kommer leva bekymmersfria liv. David berättar för Herren att hans liv är så fyllt av bekymmer, som är allt för många för att kunna räknas. Han erkänner att det är omöjligt att springa undan från syndfulla handlingar i det förflutna, de hinner för eller senare ifatt dig och drabbar dig, men han vet Gud finns med honom i hans svaghet.

Davids villighet att vända sig till Herren Mitt i bekymrade och skuldtyngda tider finner han att hans mod har lämnat honom /v13/. Vid den punkten ropar David till Gud och ber om Guds omedelbara ingripande på hans vägnar. Hans bön är inte bara fokuserad på hans fiender utan kommer också ihåg att be för sina vänner. David ber att alla som söker Herrens frälsning skall belönas genom att erfara stor glädje i sina liv. Temat för deras liv skall vara ”Guds storhet”.

Psalmen sluter med att David i sin svaghet har lärt sig hur han verkligen litar på Herren /v18/.

Ps 62:2-9 Fjärde söndagen efter trefaldighet

Tema: Att inte döma

Vänta på Herren /v2-6Det betyder inte att vara lat eller likgiltig, därför att ibland är väntan både svårare och arbetsammare än själva ”arbetet”. Om vår väntan skall bli meningsfull och andligt fruktbar, handla som David gjorde i hans svåra situation där han befinner sig i sitt gömsle med faran av att bli upptäckt.

Vänta i tystnad /v2, 6/ Det betyder att inte tala om dina prövningar för var och en som vill lyssna till dig eller att ”ständigt” tala om det för Herren. Tänk på ett barn som vilar i armarna på mamma eller pappa, där finns det inget behov av att hela tiden tala om, hur det är. Just där och då finns den stora tryggheten. ”Mycket talande” är ibland ett bevis på en svag tro.

Vänta förväntansfull /v6/ Faktiskt tar han sig själv ett steg vidare: Gud är inte bara hans klippa…frälsning och borg utan är hans hopp för framtiden. Gud kommer att arbeta och verka, medan vi litar på honom och låter honom gå sin egen väg. Vårt hopp handlar inte om mänskliga eller materiella resurser /v10-11/ utan på Guds kraft /v12/. Det kan också uttryckas på ett annat sätt nämligen på Gud själv.

Vänta ständigt, ideligen, hela tiden /v9/ Det är inte lätt att vänta i ”alla sammanhang”, särskilt inte när vi känner att gud inte följer vår tidtabell eller vårt schema. Om vår tid är i hans hand /Ps 31:16/, vi kommer att ha frid, då vi väntar på att han ska handla /Jes 26:3/.

Vänta vår Gud är vår tillflykt /v9b/ Det sker ett byte av pronomen i den här versen. Tidigare har det handlat om David själv, nu vidgas perspektivet till att det handlar om hela folket.

Det han tidigare har sagt till sig själv säger han nu till folket. Hans nuvarande trygghet, beror på Gud, inte hans personliga ambition eller förmåga. Från den trygga positionen talar han till sin lilla grupp av efterföljare. De delar hans bekymmer, låt dem nu dela hans förtröstan på Gud.

Ps 65:2-5 Andra söndagen efter trefaldighet

Tema: Kallelsen till Guds Rike

Då vi tänker på det Gud har gjort för oss sjunger vi med tacksamhet.

Psalmen börjar för att fastslå att Gud är värd att prisas. Han är också värd vår respekt, när vi respekterar människor försöker vi att hålla våra löften till dem.

Psalmen fortsätter med att peka på det Gud har gjort. Det är en skördepsalm som tackar Gud för hans godhet och omsorg under detta år och ”andra” år. Bön och lovsång stiger från hjärtat hos det tacksamma folket. De har sett hur Gud varit med dem, samtidigt finns det smolk i bägaren.

Psalmen beskriver skulden vi bär på inför Gud. Även om vi inte vet exakt vad som har hänt David, uttrycker han en känsla av enorm skuld, inte bara en skuldkänsla. Han känner att han nästan drunknar i ett hav av skuld, men det han vet är att han har fri tillgång till Gud också vi känner oss motarbetade av vår egen syndfullhet.

Psalmen ger de goda nyheterna Gud inte bara hör hans bekännelse utan erbjuder honom rening. David kan lämna bekännelsen och bönen i vissheten att hans synder är förlåtna. Gud själv var villig att betala priset för denna frihet genom Jesu Kristi död på korset.

Psalmen talar om privilegiet Gud ger oss i sin personliga närvaro. Vi är utvalda till gemenskap med Gud. Vi kan komma för att vara på dina förgårdar och mättas av det goda i ditt hus, njuta av hans personliga närvaro.

Ps 65:9-14 Tacksägelsedagen

Tema: Lovsång

Gud är den som kontrollerar sin skapelse Guds svar på bön är inte begränsad till växande skördar utan han genomför formidabla rättfärdighetsgärningar. Han är den som reste bergen genom sin styrka /v7/. Även om dessa är fasta medan haven och vågorna inte är det, finns det ingenting vi kan göra för att kontrollera dem /v8/. Låt folken veta vem som har orsakat allt detta och häpnar över dina under och fyller dem med jubel.

Gud är den som rikligen ger oss skörd. Den sista delen är den underbaraste skördepsalmen någonsin skriven för att kommentera, det skulle vara som att försöka förgylla liljan. Den sista delen fokuserar på de överflödande välsignelserna av landet berikat genom Guds omsorg /v10/. Gud har ”så stor omsorg” att han utgjuter välsignelser över landet. Allt beskrivs i uttryck för framgång, strömmarna är ”fyllda med vatten” – en ovanlig omständighet i Israels ”torra” villkor. Plogfåror och tiltor ”genomdränks”. Säden är så överflödig att de samlade vagnarna ”överflödar” /v12/. Det normalt förbrända ”stäpplandskapet” gav överflöd med gräs för att mätta får och getter /v13/. Resultatet blir att landet ställer till med en fest.

Gud är den som ger andlig ”skörd” Vid påskhögtiden såg de börjar av den här processen och det gav försäkran om vad som verkligen skulle följa. Inspirerad av den Helige Ande uttrycker David sin uppenbarelse om det underbara klimaxet av skörden. Då skall Gud välsigna det som växer /v12/. De första 3000 människorna kom till Guds rike på den första ”pingstdagen” /Apg 2:38.-41/ var förstlingsdelen av ”skörden” bland folket, vilken fortsätter att skördas än idag. Gud önskar ingenting mindre än upprättelsen för hela mänskligheten, det är skälet för oss att förena oss i festen.

Ps 66:5-12 Första söndagen efter trefaldighet

Tema: Vårt dop

Kom och lova /v1-4/ Tystnad är inte alltid guld. Det finns tider då det är rätt att vara tyst i kyrkan. Det finns andra tider då det enda vi kan göra är att lova Gud med en höjd röst. Denna psalm med anonym författare uppmuntrar oss att ”ropa” och ”sjunga” till Guds ära. Hans kärlek är allt för dyrbar för att vara tyst nu. Den glädje som Anden skapar behöver ett utlopp. Vi måste tillåta lov att komma fram ur Guds folk. När helst det finns liv kommer det att bli ljud.

Psalmisten inbjuder hela världen att lova Herren, därför att Gud vill det. Han sänt sin son till att vara världens. När du lärt känna Jesus som din Frälsare äger du någonting som det är värt att sjunga om, men gör det aldrig ensam dela lovet med andra.

Kom och se /v5-12/ För det Gud hade gjort för dem var inte mindre att bevara våra liv /66:9/ och inte låter våra fötter slinta dvs. in i ett tillstånd som skulle betyda slutet för Israel som Guds särskilda folk.

Denna djärva översikt av Israels historia nämner uttåget ut ur Egyptens slaveri /v6/, erövringen av Kanaans land /v7/ och nationens tider av prövningar /v10-14/. När du genomgår prövningar i Guds vilja. Håll då i minnet att samma Gud som för dig in, kommer att hjälpa dig igenom och gör dig allt mer mogen genom att du har befunnit dig i smältdegeln.

Men nu var det över och de dyker upp i en ny och bättre era: en plats av överflöd. Det är lämpligt att de skulle erkänna detta, som de fortsatte att göra nu.

Ps 73:23-26 Nittonde söndagen efter trefaldighet

Tema: Trons kraft

I dag använder jag mig av hela psalmen.

Den här psalmen inleds med påståendet att Gud är god och avslutas med orden jag har min lycka i att nalkas Gud, men mellan dessa båda påståenden är saker och ting inte alltid så goda.

Asaf är Filosofen Asafs grundläggande premiss var helt riktig, Gud är god, men när han begrundar den ogudaktiges framgång och den rättfärdiges lidande. Börjar han vackla i sin tro. Det tycks som att han ödslar med sin tid och kraft genom att vara trogen mot Gud, därför att den trolöse får del av alla välsignelser. Han inser inte att vad han kallade för ”gott” var inte detsamma som Gud kallade för ”gott”. Han vandrade i åskådning och inte i tro.

Asaf är Tillbedjaren av Gud Vändpunkten för Asaf kom då han gick in i det allra heligaste och började se på saker och ting ur Guds synpunkt. Den viktigaste delen handlar inte så mycket om vad du äger eller njuter av utan vart du är på väg. Vilken tillgång är en enkel död /v4/ om det för dig in i plåga och lidande? När livet tycks vara orättvist, ta dig tid för tillbedjan och få din andliga syn ordentligt fäst på Gud.

Asaf är Vän till Gud Asaf insåg att därför att han hade Gud som sin vän, hade han inget behov av någon annan eller något annat. Han njöt mer än den ogudaktige och det han ägde skulle bestå för evigt. Gud skulle hålla honom uppe, leda honom, styrka honom och tillfredsställa hans andliga behov och önskan. En dag skulle gud ta hem honom till himlen.

Vi är inte filosofer, som lever på människans förklaringar. Vi är pilgrimer som lever av Guds löften och hans löften tar aldrig miste.

Ps 95:1-7 Fjortonde söndagen efter trefaldighet

Tema: Enheten i Kristus

Herren är vår Frälsnings klippa Psalmen inleds med uppmaning till jublande tillbedjan Herren. Vi ska göra det för Herren är en Gud som frälser. Hela folket är ett frälst folk. Räddad från slaveriet i Egypten, räddade sitt folk från ökenfolket och också från själva öknen /se v8-10/. Fast misslyckandet i deras tro betydde att många dog i öknen, höll Gud sitt löfte och förde deras barn till landet. Oavsett deras olydnad är de fortfarande hans folk.

Herren är en stor Gud och en stor kung. Herran skall särskiljas från alla gudar, de tillbads i landet innan Israel intog det och de tillbads fortfarande av de omgivande folken, som David hade erfarenhet av under sitt besök i Filisteen /1 Sam 26:19/. Det var människoskapade gudar, de var alla lokala/begränsade gudar /v4-5/. Några var gudar i underjorden /jordens djup/, några är bergtopps gudar och några av havets gudar. Israels Gud herren är den universelle Guden, alla de här platserna är i hans hand.

Herren har omsorg om sitt folk. Psalmen talar om honom som herden för hans folk, skaparen hänvisar inte till den ursprungliga skapelsen utan till hans skapelse av ett särskilt från den en enda människa. Abraham. De kan kalla honom vår Gud. De är hjorden under hans omsorg, han leder, föder och beskyddar dem.

Herren svarar vi med jubel och respekt. Det första svaret är jubelfylld lovsång, sjung, ropa högt, lovpris använd alla de tillgängliga resurserna, inte bara ord utan sång och musik. Det andra svaret är genom att falla ner och tillbe, knäböja inför Herren. Sann tillbedjan är inte bara att göra en massa ljud, vilket kan vara en täckmantel för ett tomt hjärta /1 Kor 13:1/. Gud skall ”fruktas”, bemötas med vördnad och kärlek. Vi framför vårt stora tack till Herren för privilegiet att få kallas hans folk.

Ps 96 Den helige Johannes döparens dag

Tema: Den högstes profet

Den här söndagen handlar om den Högstes profet och han skulle säkerligen hålla med om att det är spännande att komma till Herren.

Den högstes profet skall förkunna Guds frälsning för folken v1-3Befrielsen ur Filistéernas förbund var bevis på att Gud hade ett större frälsnings verk att genomföra i världen. Detta är det den högstes profet skall förkunna bland folken. Uttrycket ”förkunna” betyder ”berätta de goda nyheterna” från Nya Testamentet av vilket vi fått ”evangelisera”.

Den högstes profet skall uppmana folket överge sina avgudar v4-6Det är bara Herren som frälser, alla som hör det skall överge folkens gudar, avgudar bokstavligen Elilim en parodi på Elohim. Elihim betyder ”värdelös” och skapad av människor, medan Herren inte är skapad utan själv skaparen av himlarna och jorden. Han går nu in i Jerusalem för att där upprätta hans helgedom och lysa med hela hans prakt och glans…makt och härlighet.

Den högstes profet vill få folken vända sig till Herren v7-9 Att bara överge sina avgudar är inte nog – de måste vända sig till och bekänna Herren. Uttrycket folkslag/folkens släkter FB/ betyder att folken själva är släkter eller att de är skapade av släkter. Fienderna till Guds folk inbjuds att komma med offer till hans förgårdar, det är det logiska svaret från dem som hör om det Gud har gjort.

Den högstes profet vill att alla folk förenas i sången v10-13Gud den mäktige kungen kommer och folken behöver få veta att den person som verkligen har ansvaret för ”världshändelserna” är ingen annan är Herren själv. Nu ges hela naturen uppmaningen att förenas i lovsången till den kommande Herren, för att han skall komma. Den högstes profet uppmanar alla folk att också delta i den lovsången.

Ps 89:12-18 Kristi förklaringsdag

Tema: Jesus förhärligad 

Precis före den valda texten finns hänvisningen till Rahav /89:11/, monstret i Nilen, som också kallas ”Leviatan” möjligen Sobek, krokodilguden. De invaderades av Rahavs undersåtar, Egyptierna, men Etan påminner sig hur Gud krossat dem i Röda havet.

Det visar att himlen och jorden är hans och allt som finns i dem /89:12/. Studera särskilt Jordan /89:13/ som säger att Gud härskar över alltsammans – på längden från norr till söder och på höjden från Tabor ett lågt berg till Hermonsom reser sig till 2700 m.

Guds arm har skapat allt detta är försedd med kraft. Den är segerrik och stark /89:14/. Sålunda för han den nuvarande situationen till perspektivet av en universell, evig, allsmäktig Gud.

Gud utövar sin suveränitet i rättfärdighet och rättvisa, nåd och trofasthet, så lyckan kan bara finnas i att överlämna sig till Honom. Lyckligt /Saligt FB/ det folk som vet att hylla dig /89:16/. Bokstavligen säger den: saligt är det folk som ropar möjligen är en hänvisning till glädjeropen som ackompanjerade bärande av förbundsarken till Jerusalem /2 Sam 6:15/. Det förklarar vandra i ditt ansiktes ljus, som beskriver processionen som följde förbundsarken.

Platsen har nu lidit skapa men låt dem komma ihåg den dagens härlighet och fortsätta glädja sig över ditt namn /89:17/ och jublar över din rättfärdighet /genom att din rättfärdighet upphöjs FB/. För den Gud som bor där är den Gud vars absoluta suveränitet, psalmisten jublat över. Låt Gud på nytt vara den han då var – deras styrka och glans. Låt dem finnas i hans ynnest och han kommer vinna seger /dvs. återvinner sin styrka/ /89:18-19/.

I alla situationer finns det inget bättre botemedel än att vi vänder våra tankar till Guds majestätiskhet och vår relation till honom. Detta ödmjukar oss i tider av seger och förnyar oss i tider av förlust.

Låt dem tro de fortfarande finns i hans ynnest och han kommer att vinna seger /upphöjer du vårt horn FB/ dvs. återvinner sin styrka /89:18-19/ – alla situationer finns det inget bättre botemedel än att vända våra tankar till Guds majestätiskhet och vår relation till honom. Detta ödmjukar oss i tider av seger och förnyar oss i tider av förlust.

Guds skapelse visar hans majestätiskhet och styrka. Han är den som skapade det stora berget Tabor och det snöbeklädda Hermon. Också deras stora storlek verkar liten i hans närvaro /89:12-14/. Guds närmande är inte bara majestätisk, utan också moralisk, Grunden för allt det han gör är kvalitéer som ”rättfärdighet” och ”rättvisa”. De som lär sig att vandra hans vägar tar emot både hans välsignelse och kungliga beskydd /89:15-19/.

Ps 98:1-8 Femte Söndagen i Påsktiden

Tema: Att växa i tro

Psalm 98 handlar om att hoppas på /v9/ och upphöja/hylla Herren.

Då vi ”hoppas på Herren” är inte någon form av helgat önsketänkande utan att vi är förtröstansfulla på hans karaktär, anseende och tillförlitlighet. Det han säger det skall hända, ja det är redan så gott som gjort.

Varför skall vi upphöja/hylla Herren?Därför han utfört sitt befrielseverk /v1/, han har uppenbarat sin rättfärdighet /v2/ och han påminner oss om hans nåd /v3/. Det borde räcka för att hålla oss sysselsatta med att under lång tid sjunga hans lov och längre fram i en hel evighet.

Hur skall vi upphölja/hylla Herren?Vi ska göra det med jubel och sång /v4/ liksom med musikinstrument av olika slag med skicklighet för att glädja Herren. Det är inte religiös underhållning utan glädjefullt uttryck för att upphöja/hylla honom.

Vilka skall hylla Herren?Alla människor i världen och hela skapelsen /v7-9/. Förväntan på hans ankomst stimulerar skapelsen och du borde vara en del av den ivern. Herrens slutliga seger är så säker att det är som om den redan har skett.

Ps 103:1-6 Trettonde söndagen efter trefaldighet

Tema: Medmänniskan

David hade mycket att tacka Gud för när det gäller honom själv, därför vill han väcka sin själ till att prisa Gud. Sedan fortsätter han med att tala på folkets vägnar. /Så är det inte i Bibel2000 som har ”min” även i fortsättningen vilket den verkar vara ensam om, har inte hittat någon översättning som har valt så/.

Gud förlåter dig alla dina synder. Det är det största Gud kan göra för oss och som blir än tydligare efter Jesu död på korset. Där Jesus går in och tar på sig vårt straff och ger oss möjlighet till förlåtelse. Jesus utgav sitt liv för oss.

Gud helar, botar alla dina sjukdomar. David var medveten om att synd ibland orsakar sjukdom och svaghet, det var en erfarenhet han själv hade gjort. Så länge jag teg förtvinade mina ben vid min ständiga klagan. Dag och natt var din hand tung över mig, min livskraft försvann som av sommarhetta /Ps 32:3-4/. Några översättningar har ”brister” det är de bristerna han helar och göra oss hela.

Gud räddar dig från graven. När livet är tufft, synderna svåra och bristerna är tydliga. Då är det som att leva i gravens närhet, ja nästan som att befinna sig där. Gud hade frälst folket från slaveriet och från svårigheter under deras vandring från Egypten till Kanaans land. David skrev förmodligen den här psalmen till firandet av någonting stort Gud hade gjort för dem, vad vet vi inte. David hade upplevt det som räddning från död och mörker till liv och ljus.

Gud kröner ditt liv med nåd och barmhärtighet. Han kröner oss, han förvandlar slavar till kungar /Rom 5:17/. Tänk vilken nåd. Ett annat sätt att uttrycka det är att han gör oss till ”barn till en kung” och har ”nåd och barmhärtighet” med oss

Gud mättar dig med sitt goda. Ditt helande är så fullständigt att din aptit är återupprättad och han mättar det. Här kan du fundera på allt det goda Gud har gjort och gör för dig, förvänta dig att han i fortsättningen kommer vara likadan. Det betyder återhämtad kraft och ditt liv

Gud gör dig ung på nytt. Människan är bräcklig och förgänglig, men troende njuter av ”evig ungdom” och andlig förnyelse. David jämför det med örnen, som ser gammal ut, men fortfarande stiger uppåt med ny styrka /Jes 40:30-31/. Du kan resa dig med större styrka än någonsin förut, för du har mött Guds godhet.

 

Ps 104:1-13 Midsommardagen

Tema: Skapelsen

Psalmen ger en beskrivning av de tre första skapelsedagarna, men på ett poetiskare sätt.

Skapelsen finns där till vår glädje och tillförsikt. Det är lätt att vi tar världen runt omkring oss för självklar, inte minst i svensk midsommartid, då naturen står i sin fagraste blomning. Vi ser lätt skavankerna och fäster främst vår blick på det och det behöver vi göra för att göra den bättre, men vi glömmer lätt välsignelserna. Fundera på vilka välsignelser som skapelsen ger oss.

Skapelsen är en plats för storhet /v1-9/, men det handlar inte om människans storhet utan om Guds storhet. Psalmisten jämför skapelsen med att bygga ett hus Då gäller det att ha goda hantverkare och inte slarvpellar, som kanske inte upptäcks förrän mycket senare. Han beskriver att lägga grunden, att resa takbjälkarna, att hänga upp gardiner och att ta ansvar för vattenledningarna och bredbandet (skulle vi väl säga i dag). Det är bara en stor och vis Gud som kan skapa den här sortens värld.

Skapelsen är en plats för och av godhet /v10-13/. Den Gud som skapat allt, han sörjer för livet, vatten, mat och hem för människor och vilddjur, liksom för fåglar. Han ser till att de alla får den omsorg som de behöver. Allting i skapelsen är Guds gåva till oss att glädjas av och njuta av /1 Tim 6:17/.

Skapelsen är en plats som väcker oss att ära Gud. Psalmisten har i slutet av psalmen uppnått sitt mål – att väcka hans själ till att ”prisa Gud/Herren”. Nu är han helt fylld av pris och bekänner att det inte är hans gärning utan helt enkelt bara deltagande i Herrens egen glädje i och över hans verk. Psalmisten vill hålla på med det så länge han lever. Vi får göra samma sak.

Ps 104:27-31 Pingstdagen

Tema: Den helige Anden

Allt det Gud har skapat är en underbar reklam för Guds visdom, kreativitet och generositet /v24.26/. Det är detta vi ser i vårtid i vår tid, men skapelsens förnyelse och det gläder oss. Borde få oss att vända blicken mot Gud.

Allt det Gud har skapat är fullständigt beroende av honom och utan honom skulle ingenting existera, utan Hans Ande skulle ingenting fortsätta att överleva /v27-30/. Psalmisten påminner oss om att bara Gud är bestående och evig. Naturen skall upphöra på hans befallning /v31-32/.

Allt det Gud har skapat får del av hans Andes förnyelse, det är som den är ny. Det är intressant med anspelningen till Anden. Han förekommer i 1 Mos 1:2, men inte självklart i Bibel2000. När Gud döljer sitt ansikte förskräcks människan men hon väntar på att han skall sända sin Ande som förnyar jorden liksom dem själva.

Nu har Psalmisten nått sitt mål, att väcka sin själv till att ”prisa Herren” /v1/. Nu är han full av pris och erkänner att det inte är något han åstadkommit på egen hand. Anden har gjort det möjligt. Nu deltar han i Herrens egen glädje i och över hans verk

Ps 113:1-6 Heliga trefaldighets dag eller missionsdagen

Tema: Gud – Fader, Son och Ande

Halleluja: Prisa Herren än en gång.

Psalmen inleds med att säga: Vem vi skall tillbedja /v1/ Han är värd det genom Herrens förvandlande ingripande i mänskliga liv. Den här psalmen tillsammans med Ps 113-118 vid den judiska påskhögtiden, veckohögtiden, lövhyddohögtiden och nymånadsfirande. Den här psalmen försäkrar att Herren ä stor, unik och över allt, men han är inte för stor för oss. Han är den han är för din och min skull.

Psalmen fortsätter med att säga: När vi ska tillbe /v2/. Börjar att göra det just nu och fortsätt sedan med att tillbe. Det är alltid rätt tidpunkt att göra det, använd varje vers och andetag du tar vid läsningen av psalmen för tillbedjan.

Psalmen går vidare med att säga: Var någonstans och när vi ska tillbe /v3/ Han skall tillbes från öster till väster, hela dagen från det att solen stiger upp till dess den går ner, liksom under nattens timmar. Det spelar ingen roll var vi befinner oss, Herren kan alltid tillbes, skulle det inte gå, kanske är det en plats du inte borde vara på?

Psalmen slutar (som den börjar) med att säga: Varför vi skall tillbe /v4-9/ (även den delen som inte finns med som söndagens psaltartext)

Därför att Gud är den han är /v4-6/ och för vad Gud gör /v7-9/. Ju bättre vi känner Gud, desto mer kommer vi att tillbe honom. Ju mer vi erfar av Guds nåd i våra liv, desto större tacksamhet kommer vi att visa honom.

Ps 116:1-9 Söndagen efter Alla helgons dag

Tema: Vårt evighetshopp

Om du älskar Herren och har erfarenhet av hans godhet, berätta för andra om det och prisa honom

Psalmisten går från fara till befrielse Psalmisten känner det som att han var på väg att dö /v3/, troligen därför att människor ljög på honom /v11/. Men när han ropade till Herren, räddade Herren honom /v8/. En troendes död är dyrbar för Herren.

Psalmisten går från sinnesrörelse till ro Psalmisten var omgiven av dödens plågor och var oroad över sin framtid, men då han lade sitt liv i Herrens hand gav han honom ro.

Psalmisten går från bön till lovprisning Lovprisning är det naturliga gensvaret, när Herren har besvarat våra böner och hjälpt oss genom svårigheter. Lägg märke till dessa försäkringar i psalmen. Jag får vandra inför Herren, jag vill frambära tackoffer till dig, jag vill infria mina löften och Herren lyssnar till mig, när jag ropar.

 

Ps 119:130-135 Åttonde söndagen efter trefaldighet

Tema: Andlig klarsyn

Ps 119 handlar om Guds ord och vårt förhållande till det. Det är en lovsång till det ord Gud har gett oss.

Mycket av psaltaren liksom Bibeln i övrigt beskriver Guds överlägsenhet till de ondas vägar. Det leder till uttrycket av tillfredställelse i att vara glad över Guds ord, som han gett oss. Psalmisten lyder det inte därför att det är underbart /v129/.

I en förvirrad värld är det källan till förstånd /v130/ och han kan inte få nog av det /v132/. Anden hjälper dig att se underbara saker i Ordet /v18/ och möjliggör för dig att meditera, begrunda hans underbara handlingar /v27/. Gud förändrar ditt sinne och möjliggör för dig att undvika den dumma anpassningen till världen /Rom 12:1-2/.

Psalmisten är fortfarande sårbara för påverkan och dominansen båda av sin egen synd /v133/ och människors förtryck från vilken bara Gud kan befria honom /v134/.

För psalmisten är lagens rena ord inte nog – han behöver få en känsla och visshet om Guds egen härliga närvaro /v135/. Guds ljus skiner i dig /v130/ och hans ansikte skiner på dig /v135/, så att du kommer bli ett ljus i en mörk värld /Fil 2:14-16/.

Ps 119:170-176 Den tredje söndagen efter trefaldighet

Tema: Förlorad och återfunnen

Den avslutande strofen i psalmen är praktiskt taget en sammanfattning av psalmens huvudtema. Den pekar tydligt på Guds ords alltillräcklighet, med andra ord har vi Guds ord behöver vi inget mer.

I Guds ord finner psalmisten förstånd /v169/. Inte förstånd i det som Guds ord inte handlar om vetenskapliga upptäckter, men upptäckten om Vem Gud är? Vad Gud vill med våra liv? Varför vi ska ställa Gud i centrum för våra liv?

I Guds ord finner psalmisten befrielse /v170/. Psalmisten vet genom Guds ord att det är genom Gud, som han kan finna befrielse. Därför ber han till Gud att han ska ge honom det som han sagt och lovat.

I Guds ord finner psalmisten en anda av pris /v171-172, 175/. Det får psalmisten att brista ut i sin egen lovsång till Gud för att han gett oss sitt ord, men inte bara det utan också lär honom det. Då upptäcker han att det är rättfärdigt.

I Guds ord finner psalmisten Guds hjälp att lyda honom /v173/. Psalmisten inser att han inte klarar av att följa och lyda Guds ord i egen kraft, men Gud vill inget hellre än hjälpa honom med det. Han ger honom sin Helige Ande.

I Guds ord finner psalmisten vissheten att Gud söker honom /v176/ Bilden med det förlorade fåret är identisk med Guds ords undervisning på synd och Kristi uppgift i den här världen att söka och rädda det förlorade. Psalmistens huvudintresse är just detta att Gud kommer att söka honom och hävda hans förtröstan på Guds bud.

Ps 123 Fjortonde söndagen efter trefaldighet

Tema: Ett är nödvändigt

Genom hela sin historia har judarna ofta måste utstå föraktet och ringaktningen från sina fiender. Världen älskar inte Guds folk. Då vi vandrar vår väg på den smala vägen som leder till Sion, vi stöter på skaran som går i den andra riktningen.

Se på Guds himmel /v1/ Psalmen uppmuntrar oss att vända oss till Herren om hjälp. Precis som en tjänare kunde se på den person han eller hon tjänar för ynnest och lindring. Om du ser på fienden kommer du att bli besviken, se i tro på universums Gud, som härskar i himlen. Ps 121 visar dig hur du gör det.

Se på Guds hand /v2/ Han är Mästaren och vi är hans tjänare och han tar med omsorgsfullhet hand om sina egna. Var därför noga med att dina öron är öppna för allt det som din Mästare önskar att ge dig. För Gud var de slavar, tjänare som väntade i deras herrars och husmors närvaro, som ser efter bara en rörelse av handen och sedan gå iväg för att lyda. För de hade varit olydiga tjänare och behövde hans nåd, för vilken de såg på honom lika orubbligt som en tjänare ser efter tecken från hans herre.

Se efter Guds hjälp /v3-4/ Blicken kläs nu i ord – en vädjan om hans nåd, upprepat med avsikten att imponera på honom med sin ärlighet. Grunden till deras vädjan är inte deras oskuld. Vilken de inte kunde bedyra utan deras lidande för de hade för de hade fått nog av förakt…de självsäkras hån. Tillräcklig nåd är möjlig för dig då ditt hjärta av fyllt med lidande. Låt Guds kraftfulla ord överrösta fiendernas föraktfulla ord. Bönen är grundad på de förtröstansfulla orden: ”Min hjälp kommer från Herren” /Ps 121:2/

Ps 126 Alla helgons dag

Tema: Helgonen

Den här psalmen handlar om att då vi möter utmanande omständigheter, kan vi vara trygga och förtröstansfulla att Herren som handlat i det förflutna kan göra samma sak igen.

Tänk vilken dröm Vi talar om drömmar, som att ”vara alltför goda och stora för att vara eller bli sanna”. Vi uppmanar dem med alltför stora drömmar ”låt dig inte ryckas med av dina drömmar”, ett sådant råd tycks vara gott och klokt.

Tänk att drömmar kan bli sanna Vi möter dem ibland de som i entusiasm hoppar upp och ner och berättar med begeistring i röste. Mina drömmar har blivit sanna. En sak är säker det skapar känslor av olika slag. De tre första verserna handlar om det. Då Herren upprättade sitt folks öde, kändes det som en dröm blev sann. De fick återvända efter fångenskapen kändes det som en dröm

Tänk att drömmar kan upprepas En tillitsfull bön att drömliknande erfarenhet kan bli verklighet på nytt igen. ”Om det hände en gång kan det ske igen”. I naturens mönster vänder Herren den torra Negevöknen till strömmande vatten som välsignar såningsmannens säd genom skördens kärvar. Tänk vilken underbar tanke: Drömmar vi är med om blir verklighet genom Guds goda hand kan vara upprepade glädje gång på gång. Herren vill att du ska delta i skördearbetet. Gud har en plats för dig. Om du vattnar din sådd med tårar, kommer du att en dag med glädje få skörda säden. Detta är mönstret för en skörd: gå iväg, gråt, så och bärga skörden.

Ps 130:19-22 Den helige Mikaels dag

Tema: Änglarna

Gud är den universelle kungen /v19/ Det sista steget i Ps 103 är det kosmiska. Herren är Gud, inte bara för David, Israel och människan och naturen utan också för himmelska och övernaturliga världar. Där har han rest sin tron från vilken han styr allt /v19/.

Gud har sina starka hjältar /v20/ Dessa starka hjältar kan vara änglarna och de utför hans uppdrag. De är inte självcentrerade utan de är gudcentrerade och har sin glädje i att få möjlighet att utföra hans uppdrag. De starka hjältarna lyder hans befallningar. För att de ska kunna göra detta måste de vara väl förtrogna med Guds Ord. Det är därför viktigt att läsa, studera och meditera över Guds ord.

Gud blir prisad av allt /v21-22/ Hela Guds härskara /enligt handskrifterna ”härskaror”/ allt hans verk är förenade till att prisa Herren /v21-22/. Om de gör det, varför skulle inte också jag delta i det.

Gud är den som förnyar /v22/ Även om David började denna psalm sedan han förlorat sitt andliga engagemang, tycks han vid psalmens slut återvunnit något av hans tidigare entusiasm. Om vi känner att vi har hamnat i andlig instängdhet, börjar vägen tillbaka till ”fräschhet” med det Gud har gjort för oss, för andra och för världen. Börja därför igen med de underbara grunderna i hans kärlek, tålamod och förlåtelse.

Ps 139:1-18 söndagen före domsöndagen

Tema: Vaksamhet och väntan

Detta är en av Davids starkaste personliga undersökning och begrundan av hans relation med Gud, men hans känslor är något blandade. David vet han kan aldrig lura Gud för han känner allt om oss.

Herre du känner mig v1-4 De fyra första verserna bekräftar psalmisten tro, att Gud vet allt om honom som finns att vet om honom. Han tilltalar Gud som Herren för han är den allvetande. Herren är också den som en dag skall vara hans domare och med det är han alldeles trygg.

Herren du är nära mig v7-12 Ibland har v7-12 uppfattats till att betyda att David längtade efter att ”fly” från Guds närvaro, men tycks inte passa ihop med resten av psalmen. I stället erkänner han ödmjukt och tacksamt att Herren finns överallt, inklusive hans egen kropp. Herren omslutar sin tjänare och ”omringar honom”. Herrens hand ligger på honom för att beskydda, vägleda och stärka honom överallt och för evigt.

Herre du skapade mig v13-16 Guds kunskap och dom är relaterad till hans roll som skapare. David bekänner Gud som sin skapar. Herren skapar mitt inre /mina inälvor/, mitt yttre /min kropp/ och det började i livmodern och gäller hela livet.

Herre du är bakom mig v17-18 David klan bara erkänna att han är överväldigad utifrån djupet av som varelse och han uttrycker sin tillit, att hans liv levs tillsammans med Herren /v 17-18/.

 

Ps 143:6-10 Elfte söndagen efter trefaldighet

Tema: Tro och liv

Herre jag längtar efter dig /v5-6/ V5-6 uttrycker en längtan efter Herren till att handla som har gjort i det förflutna. Det är en bön grundad på historien om Guds handlande mot sitt folk men samtidigt mot David själv, för detta illustrerar Herrens förbundsengagemang för dem. Hans historia berättar historien om en Gud som är aktiv och genom att breda ut sina händer över honom. Psalmisten visar att han är öppen för Guds verk och är i desperat behov av Gud inte bara en gång utan gång på gång.

Herre jag förtrösta på dig /v7-10/ V7-10 uttrycker förnyad tillförsikt. Den ursprungliga bönen vidgas då innebörden av Guds barmhärtiga natur och aktivitet pejlas. Tillförsikt förklaras i ett nötskal v8. Den är grunden på Guds ”aldrig svikande kärlek” /förbundskärlek/. Det är den kärlek som väcker och upprätthåller. Det upprepar upptäckten uttryckt i Ps 37:5 att överlämna sin väg till Herren betyder att förtrösta på honom.

Herre visa mig v7-10a V7-10a framställer en serie med böner, som inspirerades av denna förtröstan. Herre dölj inte ditt ansikte för mig /visa mig dig själv/ /v7b/, låt mig erfara din hand /v8a/. Herre visa mig din väg och led mig /v8b, 10b/. Herre rädda mig /v9/. Herre lär mig/v10/. Bönerna återspeglar psalmistens känsla av svaghet. Han känner han behöver ett snabbt ingripande och bönerna uttrycker också hans överlämnande till Herren.

Herre ta hand om min framtid v10b Nu då han är försäkrad om befrielse har han möjlighet att se framåt mot hans framtids liv. Han inviger sig på nytt till Guds vilja och därför ber han om Guds goda Ande. I denne Ande återvänder hans till sin nuvarande situation och ber på nytt för den. Han slutar som han börjar psalmen vädjar till Guds namn och rättfärdighet /v11/ och trofasthet /nåd/.

Ps 145:13b-18 Tolfte söndagen efter trefaldighet

Tema: Friheten i Kristus

Det lite spännande att båda Bibel2000 och Folkbibeln har med v13b, som inte finns i några hebreiska handskifter utan i Qumran rullarna, dock har de inte v12.

Det lyder Gud håller sina löften, kärleksfull i allt han gör. Gud håller sina löften, kärleksfull i allt han gör. Om du snubblar, stöder han dig v14a

Inte alla enväldiga bryr sig om sina invånare, många utnyttjar dem för att tillfredsställa sin egen stolthet och snikenhet. Gud använder sin suveränitet annorlunda. Han har deras behov inte bara i sin tanke utan i sitt handlande. Bryr sig om den som är på väg att falla. Den stöder och upprätthåller han.

Gud håller sina löften, kärleksfull i allt han gör. Om du är nedböjd, hjälper han dig upp v14b  De enväldiga skulle inte bry sig, därför att de är alltför upptagna att sköta sig själva. Snarare visar deras handlingar att de gör det svårare för de nedböjda. Tänk så annorlunda Gud är, han har ett särskilt intresse för den nedböjde, den nedtyngde av bekymmer och oroliga. Gud stora intresse är att han vill hjälpa dig upp.

Gud håller sina löften, kärleksfull i allt han gör. Om du är hungrig, ger han dig mat v15-16 De enväldiga stillar först sin egen hunger och behov. Allas ögon är vända mot dig för deras föda /v15/. Han är inte snål med det han har skapa utan öppnar sin hand och stillar allt levandes hunger /mättar allt levande med nåd FB/ /v16/, genom att skriva detta ger David verklig Gud tack för allt som han mättar oss med.

Gud håller sina löften, kärleksfull i allt han gör. Om du ropar på honom, kommer han nära v18 De enväldiga bryr sig inte alltid om sitt folks rop om hjälp och stöd. Gud däremot har särskild nåd mot dem som medvetet prisar och ärligt ropar till honom, när de befinner sig i bekymmer. De gör det för de fruktar honom – de står i vördnad inför hans majestätiskhet och beundrar hans storhet och godhet. De ser honom inte som avlägsen och ouppnåelig för han är nära dem /v18/, så de kan känna kärlek till honom.

Gud håller sina löften, kärleksfull i allt han gör. Inte underligt att David i så hög grad välsignade Herren.

Ps 147:1-7 Fjärde söndagen i Påsktiden

Tema: Vägen till livet

Psalmen inleds med tack till Gud för den senaste välsignelsen. Det hör samman med att prisa honom för det han gör och folket befinner sig mitt i förändringarnas vindar. De landsförvisade har fått återvända till sitt land och byggt upp Jerusalems tempel, husen och murarna. Nu har han tröstat dem i deras sorg, inte bara för deras lidande utan också förlåtit deras synder.

Psalmen fortsätter med tack till Gud för den han själv är. Stor därför att han vet hur många stjärnorna är /v4/ Han ger den ett namn. Hans vishet är utan gräns, där finns i grundtexten en ordlek, för gräns är samma ord som antal. Antalet stjärnor är fortfarande okänt av oss, men det finns ett antal och det är oändligt. Han bryr sig om människan i hennes svaghet.

Psalmen tackar Gud för hans allmänna omsorg.Guds storhet syns inte bara på natten i stjärnorna utan på dagen, molnen ger regn, vilket får gräset att gro /v8/ och därmed sörjer för djuren och dess ungar, samma sak gäller människan, som svarar på det i fruktan och vördnad, som är det unika för människan. Vi kan inte verkligt tacka utan kunskap om vem han är och det han gör.

Psalmen tackar Gud för hans mäktiga ord. Sant att Nehemja organiserade ordet, men Gud tillrättavisade och uppmuntrade dem då de var lata. Gud fick Kyros att släppa dem fria. Allt genom hans ORD till dem, så fick de frid/fred inom sina gränser och tillgång på föda, annorlunda än när allt låg i ruiner och åkrarna ofruktsamma.

Genom Ordet kan vi personligen känna denna Gud av oändlig makt, som utöver den i sina nådehandlingar i kärlek